“Kunnen medewerkers met onbepaalde tijd contracten op de payroll?

Dit is een vaak gestelde vraag! Het antwoord is een volmondig “Ja”. Zitten er beperkingen aan en is het onder strikte voorwaarden? Zeker.

Payroll van medewerkers met onbepaalde tijdcontracten is wellicht een van de meest complexe en uitzonderlijke vormen van payroll. Mits het onder de  juiste voorwaarden gebeurd dan is er niets tegen payrollen van onbepaalde tijd contracten. Het belangrijkste is altijd wat de beweegreden voor het bedrijf is  om vaste medewerkers onder te brengen bij een payrollbedrijf.

Hoe werkt payroll van onbepaalde tijdcontracten?

Payroll van onbepaalde tijd medewerkers werkt eigenlijk precies hetzelfde als de manier waarop normale payroll werkt. De medewerker komt nu alleen in dienst voor onbepaalde tijd bij het payroll bedrijf.  Het payroll bedrijf verzorgd alle afdrachten, uitbetalingen en de afhandeling van ziekte. Vaak zijn de voorwaarden omtrent ziekte en het werk bieden voor de medewerker anders en iets minder flexibel richting eindklant. PIM helpt u hierbij en licht u graag voor.

De voordelen van payroll van onbepaalde tijdcontracten

Er zijn een aantal voordelen van payroll van onbepaalde tijdcontracten.

  • Volledige administratieve ontzorging. De medewerkers zijn in dienst voor onbepaalde tijd bij het payrollbedrijf. Dit betekent dat het payroll bedrijf werkgever is en de gehele administratieve afhandeling van medewerkers doet. Enkel de afspraken over aantal uren en salaris geeft u door aan het payrollbedrijf en zij verzorgen de rest.
  • Payrollbedrijven zijn expert in efficiënt terugdringen van ziekteverzuim. Payrollbedrijven zijn vaak zeer bedreven in het terugdringen van het ziekte verzuim. Ze doen dit namelijk over een grote populatie medewerkers en in veel gevallen dragen ze zelf het risico voor de ziektewet (het eigen risicodragerschap). Omdat ze eigen risico drager zijn hebben ze de optimale prikkel om de medewerkers weer aan het werk te krijgen. Dit scheelt u in het ziekte verzuim.
  • Afdekking van het ziekte risico (deels). De volledige ziekte dekken payrollbedrijven vaak niet af wanneer u gebruik maakt van payroll voor onbepaalde tijdcontracten. Wat er vaak afgesproken wordt met klanten is dat een deel van het ziekte door de medewerker (de wachtdagen), een deel van de ziekte door de klant en een deel van ziekte voor rekening van het payrollbedrijf is. In combinatie met het professioneel omgaan van payrollbedrijven met ziekte kunt u dus besparen.
  • Flexibiliteit. De flexibiliteit die bij payroll vaak geboden wordt ligt bij payrolling van onbepaalde tijdcontracten echt anders. Het payrollbedrijf moet de medewerkers namelijk uitbetalen ook als het werk weg valt. Hierover worden vaak aanvullende afspraken gemaakt tussen de klant en het payrollbedrijf

Waarop moet u letten bij payroll van onbepaalde tijd contracten?

PIM weet natuurlijk precies waar u op moet letten bij het payrollen van onbepaalde tijdcontracten. De twee voornaamste aandachtspunten zijn:

  • Voorwaarden bij ziekte
  • Voorwaarden bij leegloop
  • Aanvullende maatwerk afspraken

Meer weten over payroll van onbepaalde tijdcontracten?

Wilt u meer weten over payroll van onbepaalde tijdcontracten? Neem dan gerust contact op met PIM en wij lichten u geheel vrijblijvend voor over de mogelijkheden in uw specifieke situatie. Meer over Maatwerk payroll lees hier…

Direct informatie ontvangen

Bel je liever zelf? Dat kan! Bel PIM op 020 310 06 90.