Payroll in de schoonmaakPayroll in de schoonmaak

In de schoonmaakbranche wordt veel gebruik gemaakt van payroll. De werkzaamheden, het type medewerker en de risico’s die het werkgeverschap met zich meebrengen maakt payroll uitermate geschikt voor het gebruik maken van een payroll service. PIM heeft ruime ervaring in de schoonmaak en vertelt u graag meer over wat payroll voor uw schoonmaakbedrijf kan betekenen.

Waarom Payroll in de schoonmaakbranche?

De werkzaamheden binnen schoonmaakbranche worden, ondanks de toenemende mate van het machinaal werken, nog steeds grotendeels uitgevoerd door medewerkers. Schoonmaak werkzaamheden blijft dus deels handwerk.

Al deze medewerkers moeten netjes, tijdig en volledig betaald worden. Alleen het betalen van de schoonmaak medewerkers is niet zo eenvoudig als het lijkt. In de schoonmaakbranche is er sprake van een keur aan toeslagen. Naast het tijdig en volledig uitbetalen van de medewerkers loopt u met iedere medewerker die u dienst heeft een risico op ziekte.

Payroll kan u helpen bij het ontzorgen van de administratie en de ziekte risico’s. U kunt zich op deze manier weer focussen op waar uw bedrijf goed in is. Het zorg dragen voor schone woningen en bedrijfspanden.

Hoe werkt payroll in de schoonmaakbranche?

Wanneer u gebruik maakt van payroll in de schoonmaak dan treden uw medewerkers in dienst van het payrollbedrijf. Het payrollbedrijf wordt juridisch werkgever van uw medewerkers. U als ondernemer blijft natuurlijk wel de dagelijkse leiding houden. U bepaalt wanneer welke medewerker wordt ingezet binnen uw schoonmaakbedrijf. Omdat de payroll verzorgt wordt door het payrollbedrijf nemen zij een aantal onderdelen van u over. Bijvoorbeeld ziekte afdekking en administratie.

De schoonmaakmedewerkers vallen onder de cao van het payroll bedrijf maar behouden wel de loonhoogte van de schoonmaakbranche. Omdat u payroll in uw schoonmaakbedrijf gebruikt vallen de medewerkers onder het pensioenfonds van de uitzendcao, namelijk het STIPP.

Indien een medewerker ziekt wordt dan heeft de medewerker een dekking vanuit het payrollbedrijf maar dan heeft u geen kosten.

Wat zijn de voordelen van payroll in de schoonmaakbranche?

  • Kosten per gewerkt uur zijn volledig inzichtelijk. Eén van de voordelen van payroll in de schoonmaak is dat de kosten per gewerkt uur per medewerker altijd inzichtelijk zijn. Dit maakt het voor makkelijk om offertes en calculaties te maken. U weet namelijk altijd waar u aan toe bent en heeft zo geen onverwachte kosten achteraf.
  • Het ziekte verzuim is afgedekt. Een ander voordeel van payroll voor de schoonmaak is dat het ziekteverzuim afgedekt is. U betaald het payrollbedrijf enkel voor de gewerkte uren. De schoonmaakbranche heeft gemiddeld een hoog verzuimpercentage. Normaal gesproken zijn deze kosten direct voor u. Wanneer u een medewerker heeft die ziek wordt zijn deze kosten voor het payrollbedrijf. Payrollbedrijven zijn echter in meerdere branches actief dan alleen de schoonmaak, hierdoor spreiden zij de risico’s.
  • Proeftijd in bepaalde tijdcontracten. In het reguliere arbeidsrecht zijn de proeftijden in bepaalde tijdscontracten niet langer toepasbaar. Indien u gebruik maakt van payroll binnen uw schoonmaakbedrijf dan bent u 2,5 jaar volledig flexibel. Dit betekent dat u precies kunt zien welke medewerkers wel en niet functioneren voordat u een langdurig contract aan moet nemen.
  • Flexibiliteit. Bij gebruik van payroll in de schoonmaakbranche kan u tot 5,5 jaar per medewerker op een flexibele basis werken met deze medewerker. Natuurlijk is het in het begin van deze 5,5 jaar flexibeler dan aan het einde van de periode maar het stelt u wel in staat om de terugloop of juist toename van opdrachten flexibel op te kunnen vangen. Want zodra er medewerkers op de bank thuis zitten die wel doorbetaald moeten worden maar waar u geen werk voor heeft dan kost dit veel geld en de lol er snel af.

Wat zijn de aandachtspunten van payroll in de schoonmaakbranche?

Er zijn natuurlijk ook altijd een paar aandachtspunten wanneer u gebruik wilt maken van payroll in uw schoonmaakbedrijf. Zo is er een regeling die aangeeft dat u ten hoogste 7,5% van het personeelsbestand op de payroll mag inzetten. Payrollkrachten zijn namelijk uitzendkrachten en vallen hier onder. PIM heeft hiervoor maatwerk oplossingen en denkt graag met u mee.

Meer weten over payroll in de schoonmaakbranche?

Bent u actief in de schoonmaakbranche? En werkt u met medewerkers?  Laat u voorlichten door PIM over de mogelijkheden van payroll in de schoonmaak. Meer over payroll lees hier…

Direct informatie ontvangen

Bel je liever zelf? Dat kan! Bel PIM op 020-225 2599.